آمار و ارقام تولیدی گروه خودروسازی سایپا بیانگر آغاز شتاب تولید از واپسين روزهاي آبان ماه 96 است و در حاليكه گروه سايپا در سال 96 توانسته بود 100درصد برنامه خود را محقق نموده و 666666 دستگاه خودرو توليد كند (17 درصد بيشتر از سال 95 و 79درصد افزايش به نسبت سال 94)، تا تاريخ 19 خرداد ماه سال 97 نيز توانسته 127457 دستگاه خودرو توليد نمايد كه اين به معناي شكستن ركورد توليد در همين بازه زماني از شش سال گذشته و همچنين افزایش 29507 دستگاهی تولید نسبت به مدت مشابه سال 96 (رشد 30 درصدی تولید) است. لازم به ذکر است گروه سايپا با اين ميزان توليد توانسته است ضمن دستيابي به نرخ تحقق 103 درصدی برنامه تولید (3461 دستگاه بيشتر از برنامه)، بیشترین تولید خودرو در کشور را در همين مدت (فروردین،اردیبهشت و خرداد 97) داشته باشد.
بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نيز از آذر ماه سال 96 مورد توجه گروه سايپا قرار گرفت و اين گروه خودروسازي توانست ضمن بالابردن سطح كيفيت محصولات خود موفق به ارتقا یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید 131 سایپا در بهمن ماه 96 بشود، همچنين افزایش 1.5 درصدی میانگین رضایت مشتریان تر محصول در سال 96 از جمله دستاوردهاي سايپا در حوزه كيفيت محصول است، افرون بر اين شاخص رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش نيز با رشدي در حدود 14درصد به نسبت سه ماهه پاياني سال 94 به عدد 713 در سه ماهه چهارم سال 96 رسيده است. در ضمن گروه سايپا توانسته زمان رسيدگي به درخواستهاي مشتريان را در سال 96 به نسبت سال 95 به ميزان 15درصد بهبود دهد و اين موضوع بيانگر کاهش 4 روزه مدت زمان پاسخگویی (از 26.1 روز به 22.1 روز) در اين گروه خودروساز ميباشد. همچنين با هدف ارتقا خدمت رساني به مشتريان و براساس برنامهريزيهاي صورت گرفته تعداد نمايندگيهاي رتبه 1 با 280درصد افزايش به نسبت سال 95 به نوزده نمايندگي رسيده و شاهد رشد 118درصدي نمايندگيهاي رتبه 2 و رشد 19درصدي تعداد نمايندگيهاي رتبه 3 را در زنجيره نمايندگيهاي گروه سايپا شاهد هستيم. ذكر اين نكته ضروري است كه در اين مدت تعداد نمايندگيهاي فروش و خدمات پس از فروش اين گروه خودروسازي از 909 نمايندگي به 933 نمايندگي رسيده است.
بیشترین سهم بازار کسب شده در 7 سال گذشته نيز يكي از مهمترين دستاوردهاي گروه خودروسازي سايپا است كه محقق شده است. با توجه به گزارشههاي توليد گروه سايپا در حاليكه متوسط فروش ماهانه تا آذر ماه 96، 42297 دستگاه بوده به مدد همت جهادی پرسنل و تزريق تفكر جديد مديريتي متوسط فروش ماهانه ازآذر ماه 96 تا خرداد 97 به 59909 دستگاه رسيده است. همچنين بر اساس گزارشهاي ارائه شده توسط گمرك جمهوري اسلامي ايران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سايپا توانسته در فروردین ماه سال 97 بیش از 46% سهم بازار خودرو در کشور را كسب نمايد. درضمن مقايسه فروش (تعدادی) نسبت به مدت مشابه سالهاي گذشته تا تاريخ 9/3/97 بيانگر افزايش 40درصدي تعداد فروش است و اين امر به معناي فروش 105429 دستگاه خودرو در اين مدت است كه افزایش 30231 دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال 96 و افزایش 36657 دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال 95 را نشان ميدهد.
بیشترین ارزش فروش محصولات در 4 سال گذشته نيز حاصل همين افزايش توليد است. مقايسه فروش (ارزشي) نسبت به مدت مشابه سالهاي گذشته تا تاريخ 9/3/97 بيانگر افزايش 50درصدي ارزش فروش است و اين يعني 3727 میلیارد تومان فروش انواع خودرو در اين مدت كه افزایش 1238 میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال 96 و افزایش 1813 میلیارد توماني فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال 95 را بيان ميكند.
اسفند ماه سال 96، ماه ثبت ركوردها در گروه سايپا بود، زيرا بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان 91600 دستگاه دراسفند ماه سال 1396 اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان 3563 میلیارد تومان نيز در اسفند ماه سال نود و شش ثبت شد، همچنين ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش 7500 دستگاه ساندرو استپ وی در 2.5 ساعت در اسفند ماه سال نود و شش بيانگر به ثمر نشستن همه در تلاشهاي پرسنل سايپا در يك سوم پاياني سال بود. لازم به ذكر است بر اساس گزارشهاي ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از 12% به 22% كه از آبان ماه سال 96 اتفاق افتاده منجر به کاهش هزینه 20 میلیارد توماني براي گروه خودروسازي سايپا شده است.
گروه سايپا علاوه بر تمركز بر توليد و فروش محصولات در اين مدت با بسيج همه امكانات و توانمنديهاي خود اقدامات ديگري صورت داده كه از جمله ميتوان به موارد زير نيز اشاره كرد:
• تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعه سازان ضعیف تر
• کاهش مطالبات قطعه سازان
• تامین 100درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات
• ساماندهی مجدد شبکه نمایندگی ها و تلاش برای اجرای عدالت
• شکستن رکورد فروش محصولات و به طبع آن ورود نقدینگی به شرکت
• شروع مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک
• شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهامداران
• بازنگری برنامه توسعه محصول گروه
• تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خرید های خارجی
• تمرکز بر توسعه سیستم های فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت
• جانمایی مناسب محصولات براساس ماموریت شرکت ها
• گسترده کردن مشارکت در تصمیم گیری های استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه
• کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالت محور بر اساس شایستگی در عملکرد
همه موارد ذكر شده فوق نشان دهنده عزم مديران و تلاشگران عرصه صنعت در گروه خودروسازي سايپا است براي ارائه كالاي ايراني با كيفيت و در شآن ملت شریف ایران و همچنين توسعه اشتغال و كارآفريني براي جوانان اين مرز و بوم و تحقق منويات مقام معظم رهبري و دولت تدبير و اميد.